Nästa artikel
Premium Många elever med särskild begåvning har det svårt i skolan, vilket ofta beror på att de går under radarn och inte får nog med stimulans. När begåvningen kombineras med adhd eller autism blir utmaningarna i regel ännu större, eftersom diagnosen kan göra att eleven inte får utlopp för sin höga intelligens. Forskaren och logopeden Tove Ekelunds nya handbok visar hur skolan kan stötta elever med särskild begåvning och twice-exceptionality (2e).
Det är lätt att tro att elever med särskild begåvning har det lekande lätt i skolan, men det stämmer inte. Om begåvningen inte upptäcks och eleven inte ges rätt stimulans, kan eleven i värsta fall förlora motivationen, bli frånvarande, halka efter i undervisningen och även misslyckas med att uppfylla de nödvändiga betygskriterierna – trots den höga intellektuella kapaciteten. Situationen kan vara ännu svårare för eleverna som har en hög begåvning i kombination med en funkt
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Engelska – en språklig frizon för autistiska elever?
- "Flickor med npf söker ofta vård i tonåren, men blir inte hjälpta"
- ”Små barn har större chans att lyckas”
- "Lugnt bemötande minskar konflikter"
- Språkstörning, språkförsening och dyslexi
- ”Man får aldrig tillämpa PYS i stället för att sätta in särskilt stöd”
- Mentalisering – att se sig själv utifrån och andra inifrån