Nästa artikel
Premium Skolelever som spelar ett speciellt utformat dataspel blir bättre i flera ämnen i skolan och får till och med bättre resultat på IQ-tester, det visar ny forskning. Förklaringen är att viktiga kognitiva förmågor såsom arbetsminne och koncentration tränas. Studien har gjorts på femton skolklasser i Tyskland, men bygger på hjärnforskning gjord av Torkel Klingberg, professor i kognitiv neurovetenskap vid Karolinska Institutet. Special Nest har intervjuat honom.
I studien fick elever i åldern sex till sju år i 15 skolklasser i den tyska staden Mainz, spela ett särskilt dataspel under 30 minuter varje dag under fem veckor. Det visade sig att barnen, som tränade på att exempelvis komma ihåg i vilken ordning prickar i spelet ändrade färg, blev bättre på geometri och läsning jämfört med de elever som fick vanlig skolundervisning. – Förbättringen motsvarade ungefär sex månaders skolarbete och beror på att arbetsminnet och koncentrationsf
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Läraren som vänder problematisk frånvaro med VR-pedagogik
- Hon sprider kunskap om npf inom gymnastiken
- Personliga berättelser om autism och adhd kan stärka och inspirera
- Allt längre lista med världskändisar som har npf
- Så tänker personer med autism om kärleksrelationer
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- ”Nu vill jag inte vara tyst längre”