Nästa artikel

  • "De potentiella implikationerna av vår studie är väldigt stora och vi hoppas att skolan tar till sig forskningens fynd", säger KI-forskaren Torkel Klingberg.

  • Genrebild. Flickan på bilden har ingen koppling till innehållet i texten.

Premium Barn som fick träna visuellt arbetsminne och problemlösning blev bättre på matematik, det visar en ny studie från Karolinska Institutet. Mattekunskaperna påverkades också olika mycket beroende på vilka övningar som gjordes. Resultaten innebär att kognitiv träning kan förbättra skolprestationerna, menar forskaren Torkel Klingberg.

– Matte är extremt viktigt för barns skolutveckling och det kommer att bli allt viktigare med den tekniska utveckling som vi ser framför oss, så vi har länge försökt få lärare att förstå värdet av kognitiv träning. Nu kan vi genom en helt ny typ av forskning via digitala metoder få så stora deltagarantal att vi kan slå fast sambandet med större säkerhet, säger Torkel Klingberg till Special Nest. Torkel Klingberg är professor vid institutionen för neurovetenskap på Karoli

Premium - tillgängligt för prenumeranter

Teckna prenumeration
Kategorier: 
Metoder
Annons