Nästa artikel
Premium Barn som fick träna visuellt arbetsminne och problemlösning blev bättre på matematik, det visar en ny studie från Karolinska Institutet. Mattekunskaperna påverkades också olika mycket beroende på vilka övningar som gjordes. Resultaten innebär att kognitiv träning kan förbättra skolprestationerna, menar forskaren Torkel Klingberg.
– Matte är extremt viktigt för barns skolutveckling och det kommer att bli allt viktigare med den tekniska utveckling som vi ser framför oss, så vi har länge försökt få lärare att förstå värdet av kognitiv träning. Nu kan vi genom en helt ny typ av forskning via digitala metoder få så stora deltagarantal att vi kan slå fast sambandet med större säkerhet, säger Torkel Klingberg till Special Nest. Torkel Klingberg är professor vid institutionen för neurovetenskap på Karoli
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Läraren som vänder problematisk frånvaro med VR-pedagogik
- Allt längre lista med världskändisar som har npf
- Personliga berättelser om autism och adhd kan stärka och inspirera
- Hon sprider kunskap om npf inom gymnastiken
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- ”Nu vill jag inte vara tyst längre”
- ”Barndomstrauma kan utlösa tvång”