Nästa artikel
Premium Barn som fick träna visuellt arbetsminne och problemlösning blev bättre på matematik, det visar en ny studie från Karolinska Institutet. Mattekunskaperna påverkades också olika mycket beroende på vilka övningar som gjordes. Resultaten innebär att kognitiv träning kan förbättra skolprestationerna, menar forskaren Torkel Klingberg.
– Matte är extremt viktigt för barns skolutveckling och det kommer att bli allt viktigare med den tekniska utveckling som vi ser framför oss, så vi har länge försökt få lärare att förstå värdet av kognitiv träning. Nu kan vi genom en helt ny typ av forskning via digitala metoder få så stora deltagarantal att vi kan slå fast sambandet med större säkerhet, säger Torkel Klingberg till Special Nest. Torkel Klingberg är professor vid institutionen för neurovetenskap på Karoli
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Kärlek på samma frekvens – därför väljer autister ofta varandra
- Vanliga relationsproblem vid autism – och hur ni löser dem
- Sommarläsning del 2: Att ljuga
- "Språkförmågan är starkt påverkad hos barn med autism"
- Så kan personer med autism lyckas i dejting och kärlek
- Stöd istället för skuld – hon sprider kunskap om obesitas vid autism
- Tidigare stöd för barn med autism – nytt arbetssätt ger goda resultat i Angered: "Minskar glappet mellan olika instanser"