Nästa artikel
Premium Skolelever som spelar ett speciellt utformat dataspel blir bättre i flera ämnen i skolan och får till och med bättre resultat på IQ-tester, det visar ny forskning. Förklaringen är att viktiga kognitiva förmågor såsom arbetsminne och koncentration tränas. Studien har gjorts på femton skolklasser i Tyskland, men bygger på hjärnforskning gjord av Torkel Klingberg, professor i kognitiv neurovetenskap vid Karolinska Institutet. Special Nest har intervjuat honom.
I studien fick elever i åldern sex till sju år i 15 skolklasser i den tyska staden Mainz, spela ett särskilt dataspel under 30 minuter varje dag under fem veckor. Det visade sig att barnen, som tränade på att exempelvis komma ihåg i vilken ordning prickar i spelet ändrade färg, blev bättre på geometri och läsning jämfört med de elever som fick vanlig skolundervisning. – Förbättringen motsvarade ungefär sex månaders skolarbete och beror på att arbetsminnet och koncentrationsf
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Autism och jobb – konsten att hitta rätt
- Allt fler får autismdiagnos – sexfaldig ökning bland tonårsflickor
- Så fungerar adhd-medicin
- Försvarsmakten öppnar för personer med ”lindrig” adhd
- Intelligensens inflytande vid autism – 5 insikter från forskaren
- Unik studie riktar ljuset mot autistiska mammor
- Biologisk klocka även för män