Nästa artikel
Premium Skolelever som spelar ett speciellt utformat dataspel blir bättre i flera ämnen i skolan och får till och med bättre resultat på IQ-tester, det visar ny forskning. Förklaringen är att viktiga kognitiva förmågor såsom arbetsminne och koncentration tränas. Studien har gjorts på femton skolklasser i Tyskland, men bygger på hjärnforskning gjord av Torkel Klingberg, professor i kognitiv neurovetenskap vid Karolinska Institutet. Special Nest har intervjuat honom.
I studien fick elever i Ã¥ldern sex till sju Ã¥r i 15 skolklasser i den tyska staden Mainz, spela ett särskilt dataspel under 30 minuter varje dag under fem veckor. Det visade sig att barnen, som tränade pÃ¥ att exempelvis komma ihÃ¥g i vilken ordning prickar i spelet ändrade färg, blev bättre pÃ¥ geometri och läsning jämfört med de elever som fick vanlig skolundervisning. – Förbättringen motsvarade ungefär sex mÃ¥naders skolarbete och beror pÃ¥ att arbetsminnet och koncentrationsfÃ
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Behandling med bumetanid kan vara fördelaktig för vissa barn med autism – enligt unik svensk studie: "Ett värdefullt framsteg"
- Nytt vårdstöd ska korta adhd-kön till vuxenpsykiatrin
- Ny forskning om svårbedömda grupparbeten – kan blyghet tolkas som okunskap?
- Intryckskänslighet vid autism – 7 intressanta lästips
- Hon löste gåtan "Sveriges farligaste kvinna"
- Lista: 10 npf-vänliga julklappstips
- Imvi Labs vill förbättra ögonens läsförmåga med VR-teknik