Nästa artikel
Premium Skolelever som spelar ett speciellt utformat dataspel blir bättre i flera ämnen i skolan och får till och med bättre resultat på IQ-tester, det visar ny forskning. Förklaringen är att viktiga kognitiva förmågor såsom arbetsminne och koncentration tränas. Studien har gjorts på femton skolklasser i Tyskland, men bygger på hjärnforskning gjord av Torkel Klingberg, professor i kognitiv neurovetenskap vid Karolinska Institutet. Special Nest har intervjuat honom.
I studien fick elever i åldern sex till sju år i 15 skolklasser i den tyska staden Mainz, spela ett särskilt dataspel under 30 minuter varje dag under fem veckor. Det visade sig att barnen, som tränade på att exempelvis komma ihåg i vilken ordning prickar i spelet ändrade färg, blev bättre på geometri och läsning jämfört med de elever som fick vanlig skolundervisning. – Förbättringen motsvarade ungefär sex månaders skolarbete och beror på att arbetsminnet och koncentrationsf
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Läraren som vänder problematisk frånvaro med VR-pedagogik
- ”Rättsprocessen behöver anpassas för personer med NPF”
- Undvik stress och oro med en bra sommarplanering
- ”Nu vill jag inte vara tyst längre”
- Hon sprider kunskap om npf inom gymnastiken
- Liberalerna vill se specialklasser för elever med problembeteenden
- Forskare: Har vi råd med att barn med adhd slås ut i skolan?