I nyhetsinslaget får tittaren möta Jenny som i årskurs åtta började att känna ett allt större motstånd mot att gå i skolan. Efter ett tag gick hon inte alls till skolan. Anledningen till att hon inte gick dit, berättar hon, var bland annat svårigheter att koncentrera sig och sitta still. Hon var emellertid närvarande så pass mycket under årskurs nio att hon fick slutbetyg, men under gymnasiet drabbades hon återigen av en ovilja om att gå till skolan. Hon påbörjade, och slutade, två olika utbildningar.
– Det blev för mycket, för många ämnen. Jag hade fortfarande depression, fortfarande lärare som inte förstår att jag försöker, säger hon.
Jenny är inte ensam om att vara en så kallad ”hemmasittare”, alltså elever som är frånvarande under en längre tid. Enligt nyhetsinslaget i TV4:s Nyheterna visar en Sifo-undersökning från höstterminen 2015 visar att runt 50 000 elever har en problematisk frånvaro och är borta allt mellan 10 och 20 procent under skoltiden. Vilka är då anledningarna till detta? Det kan till exempel vara att undervisningen inte är anpassad för elever som har inlärningssvårigheter eller neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, enligt psykologen Malin Gren Landell.
– Barn och ungdomar glöms bort därför att vi inte uppmärksammar frånvaro, säger hon i nyhetsinslaget.
Liknande innehåll
Populärt innehåll idag
- Hantera tröttheten: 10 energitips för autistiska personer
- Flickor med autism – 8 lästips
- "Jag hade aldrig klarat av att jobba på ett 9-5-kontor"
- Alexitymi: När känslorna finns men orden saknas
- Sandra Ohannesian skildrar livet med autism genom konst och poesi
- Ansträngt på BUP: Barn med svår psykiatrisk problematik drabbas
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor