Nästa artikel
Premium LÄSARFRÅGA: Hej Specialpedagogen! Jag jobbar med elever i årskurs 4 och 5. Nu när terminen är igång börjar jag tröttna på att hela tiden säga till elever. Det känns som om vi bara kommer med förbud hela tiden och sätter upp lappar om vad barnen inte får göra. Kan vi göra på något annat sätt? Tips!
Hej! Bara det att du har funderat över om det går att formulera sig på ett annat sätt är ett steg på vägen. Börja med att se över vilka regler ni har och varför ni har dem. Det finns en risk att regler finns i skolan utan att man har reflekterat över varför de finns. Finns det ett syfte med regeln och känner eleverna till dem? Det är viktigt att eleverna själva får vara med och utforma vissa regler på en skola och att reglernas syfte är förankrat. Fundera sedan över när och
Annons
Populärt innehåll idag
- Hon är mamma till fyra barn med npf-diagnoser
- Detta innebär autistisk utbrändhet: ”Tyvärr väldigt vanligt”
- White noise hjälper barn med adhd att fokusera på skoluppgifter
- Fel att koppla avsaknad av theory of mind till autism: "Grov förenkling av gammal forskning och stigmatiserande"
- Så fungerar adhd-medicin
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- Så här funkar WISC-testet