Skolinspektionen har genomfört en kvalitetsgranskning av skolans arbete med extra anpassningar. Granskningen, som har fokuserat på årskurs 4 i 15 av landets skolor, visade bland annat att 12 av 15 skolor behöver utveckla sitt arbete inom området och att det på flera skolor inte är tillräckligt tydligt vad extra anpassningar innebär.
I webbinariet berättar Ulf Pantzare, utredare och projektledare för granskningen på Skolinspektionen, om resultaten. Vid sidan av att diskutera vad Skolinspektionen har sett ges också exempel på vilka faktorer som kan bidra till en god utveckling inom arbetet med extra anpassningar. Deltar gör även Kristina Dahlberg, undervisningsråd på Skolverket, och Anna Sjölander, rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM.
Läs också: "Skolor misslyckas med extra anpassningar"
Liknande innehåll
Populärt innehåll idag
- Hennes inlägg om autism hos kvinnor blev viralt
- Hon lyfter syskonen som hamnar i skymundan i npf-familjer
- Adhd-coacherna: ”Adhd är ingen defekt”
- Så kan förskolan stötta barn med autism: ”Viktigt att inte ge upp”
- Undvik autistisk utbrändhet – 10 tips ur ny bok av autistisk psykolog
- Pianot blev räddningen i det svåra – nu sprider Anna kunskap om autism
- Egenskapen "grit" – nyckeln till framgång