Nästa artikel

  • Adam Palmquist är läraren och forskaren som brinner för att öka elevernas motivation i skolan med hjälp av speldesign.
  • Läromedlet Motiverande undervisning – att använda speldesign för att skapa motivation ska inspirera lärare att använda några av spelbranschens knep i skolan.

  • Kunskapsträdet kan vara ett visuellt hjälpmedel för att ge eleverna överblick över ett kunskapsområde.
Premium Den globala spelindustrin växer stadigt och tar hjälp av beteendevetare för att hitta sätt att få spelarna mer engagerade och motiverade. Det här kan skolvärlden ta efter genom att använda spelifiering som ett pedagogiskt verktyg. Detta anser forskaren och gymnasieläraren Adam Palmquist som har utformat ett nytt läromedel för att visa hur lärare med hjälp av speldesign kan öka elevernas motivation i skolan.

– Människan har egentligen alltid spelat spel och arkeologer har hittat speltärningar av ben redan i stenåldersgravar. De flesta lärare har väl använt sig av frågesport eller ”hänga gubbe” i klassrummet, så steget till digitala spel är inte långt. Spel är väldigt bra på att öka motivationen genom att börja med enkla uppdrag och sedan öka utmaningarna. Det kan vi ta med in i klassrummet, säger Adam Palmquist. Adam Palmquist, 36, är legitimerad gymnasielärare men också d

Premium - tillgängligt för prenumeranter

Teckna prenumeration
Kategorier: 
Metoder
Annons