Nästa artikel
Premium Den globala spelindustrin växer stadigt och tar hjälp av beteendevetare för att hitta sätt att få spelarna mer engagerade och motiverade. Det här kan skolvärlden ta efter genom att använda spelifiering som ett pedagogiskt verktyg. Detta anser forskaren och gymnasieläraren Adam Palmquist som har utformat ett nytt läromedel för att visa hur lärare med hjälp av speldesign kan öka elevernas motivation i skolan.
– Människan har egentligen alltid spelat spel och arkeologer har hittat speltärningar av ben redan i stenåldersgravar. De flesta lärare har väl använt sig av frågesport eller ”hänga gubbe” i klassrummet, så steget till digitala spel är inte långt. Spel är väldigt bra på att öka motivationen genom att börja med enkla uppdrag och sedan öka utmaningarna. Det kan vi ta med in i klassrummet, säger Adam Palmquist. Adam Palmquist, 36, är legitimerad gymnasielärare men också d
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Utredaren om npf i arbetslivet: ”Jag läser fort”
- Forskning om (dystra) framtidsprognoser vid npf
- Så fungerar adhd-medicin
- Ny bok om skammen att leva med ätstörning som vuxen
- Violinisten Stefan Lindström: ”Jag är väldigt emotionell”
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- Dopamin – nyckelspelaren i hjärnans belöningssystem