Nästa artikel
Premium Många föräldrar till barn med en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning har erfarenhet av otaliga timmar skolmöten. Ofta finns det en ilska, vanmakt och frustration över skolsituationen redan innan mötet startat. Men det finns goda möjligheter att få mötet med de som sitter på makten i skolan att bli konstruktivt, menar Elaine Eksvärd, retoriker.
I kontakten mellan föräldrar och lärare är det inte helt ovanligt att det kan uppstå friktion. Många föräldrar går till attack direkt på grund av att de upplever att de har svårt att bli hörda och förstådda. Rektorer och lärare är vana att bli attackerade och har därför en sköld redan från början. I laddade möten kan det därför ske både personangrepp och härskartekniker. Elaine Eksvärd är retoriker, föreläsare och författare och har bland annat skrivit böckerna H
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- Studie: Hög förekomst av autism hos barn i en multietnisk stadsdel
- ”Borderline är ett neuropsykiatriskt tillstånd.”
- Mentalisering – att se sig själv utifrån och andra inifrån
- ”Ofrivilliga blinkningar är vanligast”
- ”Vem hjälper mitt vuxna barn med adhd?”
- Viktigt att skolan har koll på funktionsförmågor