Nästa artikel
Premium Inom den svenska skolan jobbar en stor grupp elevassistenter – men många av dem saknar pedagogisk utbildning och tydligt definierade arbetsuppgifter. En färsk forskningsöversikt från Linköpings universitet visar till och med att elever som får omfattande stöd av elevassistenter riskerar att lära sig mindre än andra. Special Nest har intervjuat Henrik Lindqvist, en av forskarna bakom studien.
Det fanns 2018 närmare 20 000 elevassistenter inom den svenska skolan, vilket är fler än antalet fritidspedagoger. Elevassistenter har ofta fria roller och varierande arbetsuppgifter, men inte sällan fungerar de som pedagogiska extraresurser för en eller flera elever som är i behov av särskilt stöd, kanske till följd av en neuropsykiatrisk diagnos som adhd eller autism. En enkätundersökning från riksförbundet Attention har till exempel visat att över en fjärdedel av deras målgru
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Så kan lärare stötta vid språkstörning: ”Finns en okunskap i skolan”
- Tarmsjukdomen IBD hos mamman kopplat till autism hos barnet
- Ny handbok ska effektivisera lärarnas dokumentation – 5 tips ur den
- Autism i arbetslivet: ”Kompetens borde avgöra – inte social förmåga”
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- Lästips: Starka känslor vid npf – och hur dessa kan hanteras
- Språkdebatten fortsätter: ”Speglar att något håller på att hända i synen på autism”