Forskarna har undersökt resultaten från senaste PISA-mätningen, där man har mätt över 12 000 australiensiska 15-åringars kunskap i matematik, naturvetenskap och läsförståelse. I samband med detta har de också undersökt studenternas onlineaktiviteter. Resultatet visar att de onlinespelande tonåringarna hade högre resultat i ämnena matematik och naturvetenskap jämfört med ickeonlinespelande studenter. Samtidigt visar studien att de som spenderade mycket tid på sociala medier hade sämre resultat i matematik och att elever som redan är duktiga i ämnet tenderar att välja onlinespel framför sociala nätaktiviteter. Detta skriver tidningen Forskning & Framsteg.
Läs mer om studien här: https://www.rmit.edu.au/news/all-news/2016/august/online-gaming-can-boos...
Liknande innehåll
Populärt innehåll idag
- Vad forskarna vet om prenatalt paracetamol och npf
- Så kan lärare utveckla pedagogisk takt
- Pandas – en autoimmun sjukdom med neuropsykiatriska symtom
- Skollagen del 4 – Hemmasittande
- Ny bok med tips på pedagogisk tillgänglighet vid högre studier
- Dopamin – nyckelspelaren i hjärnans belöningssystem
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor