Nästa artikel
Premium En färsk studie om språk och autism visar att barn med autism har svårare för muntligt återberättande än barn utan diagnos, men också att de har svårare med läsförståelsen. Special Nest har intervjuat forskaren Emilia Carlsson.
Emilia Carlsson är logoped och forskare på Sahlgrenska akademin vid Göteborgs Universitet och knuten till Gillbergcentrum. Hon har just lagt fram sin avhandling Aspects of Communication, Language, and Literacy in Autism - Child Abilities and Parent Perspectives. Studiens viktigaste resultat visar att barn med autism har stora svårigheter med muntligt återberättande och att hälften av barnen i studien har svårigheter både med avkodning av ord och läsförståelse. – Barn med autism har
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Hennes inlägg om autism hos kvinnor blev viralt
- Adhd-coacherna: ”Adhd är ingen defekt”
- Satsar på stödundervisning i mindre grupp – och skrotar extra anpassningar: "En orimlig förväntan som låter fin i teorin"
- Hon lyfter syskonen som hamnar i skymundan i npf-familjer
- Så här funkar WISC-testet
- Så kan förskolan stötta barn med autism: ”Viktigt att inte ge upp”
- Mentalisering – att se sig själv utifrån och andra inifrån