Nästa artikel
Premium En färsk studie om språk och autism visar att barn med autism har svårare för muntligt återberättande än barn utan diagnos, men också att de har svårare med läsförståelsen. Special Nest har intervjuat forskaren Emilia Carlsson.
Emilia Carlsson är logoped och forskare på Sahlgrenska akademin vid Göteborgs Universitet och knuten till Gillbergcentrum. Hon har just lagt fram sin avhandling Aspects of Communication, Language, and Literacy in Autism - Child Abilities and Parent Perspectives. Studiens viktigaste resultat visar att barn med autism har stora svårigheter med muntligt återberättande och att hälften av barnen i studien har svårigheter både med avkodning av ord och läsförståelse. – Barn med autism har
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Läraren som vänder problematisk frånvaro med VR-pedagogik
- Undvik stress och oro med en bra sommarplanering
- Autismbeteenden är olika hos pojkar och flickor
- Hjärnkoll på minnet
- ”Rättsprocessen behöver anpassas för personer med NPF”
- Personliga berättelser om autism och adhd kan stärka och inspirera
- Alexitymi: När känslorna finns men orden saknas