Nästa artikel
Premium Hos barn med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism fungerar de exekutiva funktionerna annorlunda än hos neurotypiska barn. Det framgår av en avhandling där hjärnans aktivitet har analyserats. Denna forskning kan bidra till bättre diagnostik och ökad förståelse för exekutiva svårigheter, menar forskaren Linda Häger.
I de flesta psykiatriska utredningar används föräldrar och lärare som informanter samt skattningsskalor och olika tester av barnen. – Det är bra metoder, men det är inte alltid det blir tydligt med hänsyn till diagnos. Ofta önskar man ytterligare information för att bli säker och metoden i denna studie mäter hur hjärnan arbetar medan barnet löser uppgifter, så att vi kan studera hjärnans aktivitet mer objektivt, säger Linda Häger till Special Nest. Linda Häger, som har utbil
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Vanliga relationsproblem vid autism – och hur ni löser dem
- Han har skapat en låda som simulerar fem minuter med adhd
- Lästips: Autism och adhd hos äldre
- Autism i arbetslivet: Mentorskap gör skillnad
- Ny skolutredning presenterad – så kan den nya läroplanen bli
- Så här funkar WISC-testet
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor