Nästa artikel
Hur ser det egentligen ut med tidiga specialpedagogiska insatser i olika länder? En ny kartläggning av särskilt stöd och tidiga insatser presenterar fallstudier av nio olika utbildningssystem.
Under kursen ”Områdesöversikt över internationell forskning”, en del av masterprogrammet i specialpedagogik på Stockholms universitet, genomförde en grupp studenter förra hösten fallstudier av särskilt stöd och tidiga insatser.
På uppdrag av Skolkommisionen undersökte de nio utbildningssystem i olika länder. De länder som ingick i undersökningen var Australien, Finland, Kanada, Nederländerna, Norge, Nya Zeeland, Skottland, Tyskland och USA.
Studien presenteras som en del av den nya Working Paper-serien som startades i våras, där presenteras löpande aktuell forskning som bedrivs vid specialpedagogiska institutionen på Stockholms universitet.
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Gillberg aktuell med bok om komplex autismproblematik – vill stävja överdiagnostisering och se fler tvärprofessionella utredningsteam
- Kärlek och relationer vid autism – 7 lästips
- När utredningen uteblir – här får patienter med adhd-relaterade svårigheter stöd ändå: "Gruppformatet är superrelevant"
- Från tjat till prat – ny bok om samtalsmetoder som kan underlätta vardagen för familjer med npf: "Bara ord är ofta inte tillräckliga"
- Läraren som vänder problematisk frånvaro med VR-pedagogik
- Så här funkar WISC-testet
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor