Nästa artikel
Premium Tydligare kommunikation, mer förståelse och större begrepp om sammanhanget. På Kvibergsnässkolan i Göteborg använder man ett illustrerat bildverktyg i undervisningen. Det har visat sig vara ett framgångsrikt komplement till det talade ordet.
Erik, 9, som är diagnostiserad med autismspektrumtillstånd, sitter vid sin bänkplats i klassrummet och ska precis påbörja morgonens lektion i ämnet svenska. En specialpedagog sitter bredvid honom och försöker ge instruktioner, men Erik verkar disträ och okoncentrerad. Efter en stund tar läraren fram en bildkarta med olika illustrationer som tydligt visar vilken aktivitet som ska göras och med vilka saker. Läraren pekar på bilderna och pratar samtidigt. På det sättet blir bildkarta
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Från rastlös i skolan till skyttekung – bandystjärnan om adhd
- Självskadebeteende kopplat till ökad risk för självmord vid autism
- Så här funkar WISC-testet
- Komma ut i arbete – en utmaning för unga med autism och adhd
- Mentalisering – att se sig själv utifrån och andra inifrån
- Dopamin – nyckelspelaren i hjärnans belöningssystem
- Hitta vägen framåt: Så gör motiverande samtal skillnad vid autism och adhd