Nästa artikel
Premium Tydligare kommunikation, mer förståelse och större begrepp om sammanhanget. På Kvibergsnässkolan i Göteborg använder man ett illustrerat bildverktyg i undervisningen. Det har visat sig vara ett framgångsrikt komplement till det talade ordet.
Erik, 9, som är diagnostiserad med autismspektrumtillstånd, sitter vid sin bänkplats i klassrummet och ska precis påbörja morgonens lektion i ämnet svenska. En specialpedagog sitter bredvid honom och försöker ge instruktioner, men Erik verkar disträ och okoncentrerad. Efter en stund tar läraren fram en bildkarta med olika illustrationer som tydligt visar vilken aktivitet som ska göras och med vilka saker. Läraren pekar på bilderna och pratar samtidigt. På det sättet blir bildkarta
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Undvik utmattning vid adhd och autism – psykologens bästa råd
- Så tänker personer med autism om kärleksrelationer
- Allt tunnare gräns mellan autismdiagnos och autistiska drag
- Så kan elever med adhd stöttas i skolan – 6 tips till lärare
- Dopamin – nyckelspelaren i hjärnans belöningssystem
- Ny bok om adhd hos flickor: ”De kämpar hjärtskärande hårt”
- Ny studie: "Bekräftar en skillnad i hjärnans fysiologi vid autism"