Nästa artikel
Premium Ett ASD-vänligt klassrum kräver både en miljö som är anpassad för en ”Aspie” och en lärare som har förmågan att översätta läroplan och kursplan till ”Aspergska” menar Tony Attwood, psykolog och specialiserad på Asperger syndrom.
Tony Attwood, som kommer från Australien, är i slutet av april 2016 i Sverige för att föreläsa på Solhagagruppens konferens ”Styrkor och möjligheter med Asperger”. Han är specialiserad på diagnosen och ser det som sitt uppdrag att sprida kunskap om vad personer med Asperger behöver i skolmiljön, och genom det skapa acceptans i alla led. Men hur ser ett ASD-vänligt klassrum ut rent fysiskt? Tony Attwood menar att det är en tyst och välordnad miljö som har skalat bort för mycke
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Inte vanliga utbrott: Så känner du igen autistisk meltdown/shutdown
- Förslaget: Skrota läkarintyg för körkort vid adhd och autism
- Så här funkar WISC-testet
- Den dolda kampen: Därför är trötthet vanligt vid autism
- Ny forskning: Autister om stress, maskering och välmående på jobbet
- Så kan förskolan bemöta barn i behov av mer stöd – 5 tips ur ny bok
- Stockholm börjar med distansundervisning för elever med hög frånvaro: "Kan vara en stor fördel för vissa elever"