Nästa artikel
Premium Ett ASD-vänligt klassrum kräver både en miljö som är anpassad för en ”Aspie” och en lärare som har förmågan att översätta läroplan och kursplan till ”Aspergska” menar Tony Attwood, psykolog och specialiserad på Asperger syndrom.
Tony Attwood, som kommer från Australien, är i slutet av april 2016 i Sverige för att föreläsa på Solhagagruppens konferens ”Styrkor och möjligheter med Asperger”. Han är specialiserad på diagnosen och ser det som sitt uppdrag att sprida kunskap om vad personer med Asperger behöver i skolmiljön, och genom det skapa acceptans i alla led. Men hur ser ett ASD-vänligt klassrum ut rent fysiskt? Tony Attwood menar att det är en tyst och välordnad miljö som har skalat bort för mycke
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Engelska – en språklig frizon för autistiska elever?
- Utredaren om npf i arbetslivet: ”Jag läser fort”
- Selektivt ätande vid npf: ”Låt variationen komma efterhand”
- Ny mottagning i Skåne för diagnostisk omprövning av adhd och autism
- Dietisten Sara Ask släpper kokbok med npf-fokus
- Så kan lärare bidra till resiliens hos elever
- Hon har skrivit guide till föräldrar som har barn med ätstörning