Nästa artikel
Premium Ett ASD-vänligt klassrum kräver både en miljö som är anpassad för en ”Aspie” och en lärare som har förmågan att översätta läroplan och kursplan till ”Aspergska” menar Tony Attwood, psykolog och specialiserad på Asperger syndrom.
Tony Attwood, som kommer från Australien, är i slutet av april 2016 i Sverige för att föreläsa på Solhagagruppens konferens ”Styrkor och möjligheter med Asperger”. Han är specialiserad på diagnosen och ser det som sitt uppdrag att sprida kunskap om vad personer med Asperger behöver i skolmiljön, och genom det skapa acceptans i alla led. Men hur ser ett ASD-vänligt klassrum ut rent fysiskt? Tony Attwood menar att det är en tyst och välordnad miljö som har skalat bort för mycke
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- 8 konkreta steg till bättre undervisning: "Ingen quick-fix"
- Så fungerar adhd-medicin
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- Far- och morföräldrar viktiga stöd i funkisfamiljer
- Pandas – en autoimmun sjukdom med neuropsykiatriska symtom
- Så tänker personer med autism om kärleksrelationer
- Snabbare hjälp hos BUP i Skåne – behöver inte vänta på utredning