Nästa artikel
Premium Enligt skollagen ska alla elever få den undervisning och den hjälp som de behöver för att klara kunskapskraven i skolan. Men i en rapport, gjord 2018 av npf-kompetenscentret KIND, framgick att många lärare upplever att de saknar tillräcklig kunskap om barn och unga med npf, vilket försvårar en inkluderande praxis i skolan. Nu har doktoranden Emma Leifler gjort en uppföljande studie som även lyfter fram elevernas och föräldrarnas röster.
– Våra undersökningar visar att lärarna behöver fördjupad kompetens om npf, det finns ju mer hos specialpedagoger och speciallärare, men inkludering är viktig och då måste även ordinarie undervisande lärare ha denna kompetens. Om de saknar kunskap blir det mycket svårare att individanpassa, säger Emma Leifler. Emma Leifler är doktorand vid KIND, Karolinska Institutets kompetenscentrum för forskning, utveckling och utbildning kring neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som au
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Är visuella stöd en björntjänst? Specialpedagogerna bemöter myterna: "Inte handfallen av att det abstrakta blir visuellt"
- Hjälp för den som är ljudkänslig
- Värt att veta om dyskalkyli – 5 lästips om en relativt okänd diagnos
- Med rätt att leva som alla andra
- Studiehjälp på universitetet
- ”Små barn har större chans att lyckas”
- Adhd-läkemedel misstänks orsaka hjärtsvikt