Nästa artikel
Premium Det pratas allt mer om vikten av att skapa en tillgänglig skola. Men vad menar man egentligen? Special Nest träffade Pia Persson, rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten, för att reda ut vad det innebär – och vad man kan göra för att nå dit.
För att skapa en tillgänglig lärmiljö måste det finnas kunskap och förståelse för pedagogiska konsekvenser av en funktionsnedsättning. Dessutom behöver vi ha kunskap om hur skolans pedagogiska, fysiska och sociala miljö ska anpassas för att undanröja de hinder som funktionsnedsättningen kan skapa, menar Pia Persson, rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM. – Skolpersonal utvecklar och anpassar ständigt sina lärmiljöer för att skapa bästa möjliga förutsättn
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Inte vanliga utbrott: Så känner du igen autistisk meltdown/shutdown
- Förslaget: Skrota läkarintyg för körkort vid adhd och autism
- Så här funkar WISC-testet
- Stress och trötthet vid adhd och autism – 6 lästips som kan hjälpa
- Den dolda kampen: Därför är trötthet vanligt vid autism
- Ny forskning: Autister om stress, maskering och välmående på jobbet
- Så kan förskolan bemöta barn i behov av mer stöd – 5 tips ur ny bok