Nästa artikel
Premium Sociala svårigheter och mobbning kan leda till elevfrånvaro, men omfattande frånvaro byggs ofta upp över tid och beror på flera sammanflätade faktorer – till exempel att eleven börjar halka efter i studierna, må allt sämre och förlora kontakten med skolan. Specialpedagogen Tobias Forsell har i sin avhandling intervjuat elever, föräldrar och lärare för att ta reda på hur problematisk frånvaro kan uppstå och åtgärdas. Special Nest ringde upp honom.
Idén till avhandlingen kläcktes i samband med att specialpedagogen Tobias Forsell under 2014 blev involverad i Tillbaka till skolan, ett samverkansprojekt mellan grundskolan och socialtjänsten i Skellefteå kommun. Projektet handlade om att utveckla rutiner för att hantera problematisk skolfrånvaro, men också att stödja skolor i arbetet att hjälpa elever tillbaka till skolan. För honom blev arbetet en väckarklocka. Han förvånades över att det var så pass många elever som hade en o
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Är visuella stöd en björntjänst? Specialpedagogerna bemöter myterna: "Inte handfallen av att det abstrakta blir visuellt"
- Värt att veta om dyskalkyli – 5 lästips om en relativt okänd diagnos
- Ny forskning om svårbedömda grupparbeten – kan blyghet tolkas som okunskap?
- Så här funkar WISC-testet
- Så arbetar Ånge med att förebygga och vända frånvaro i skolan
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- ”Ofrivilliga blinkningar är vanligast”