Nästa artikel
Premium Genom att vara lyhörd och flexibel under lektioner kan lärare stärka relationen till sina elever och skapa ett bättre undervisningsklimat. Det menar författarna bakom boken ”Pedagogisk takt”. Special Nest ringde upp lärarna Anna Ehrlin och Birigtta Altun för att ta reda på mer om pedagogisk taktkänsla och hur det kan fungera i praktiken.
De flesta lärare har troligtvis någon gång haft lektionspass där situationer har uppstått som har gjort att deras undervisning, hur noggrant den än har planerats, inte alls har blivit som de hade tänkt sig. Kanske har det varit svårt att fånga elevernas intresse, kanske har det uppkommit något som eleverna hellre har velat prata om. Tillfällen som dessa är exempel på när lärare har användning av en pedagogisk taktkänsla. I boken Pedagogisk takt beskrivs hur pedagogisk taktkänsl
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Från lidande till autistiskt välbefinnande – unik forskning om en förbisedd fråga: "Vi är inte vana att prata om positiva sidor"
- Social träning i skolmiljö för elever med autism – så funkar Skolkontakt: "I gruppen är det okej att vara sårbar"
- 5 lästips om vikten av fysisk rörelse
- Lista: 10 npf-vänliga julklappstips
- Specialintressen vid autism är ofta missförstådda – men kan vara en stor tillgång: "Ett bra sätt att få vänner"
- Så tänker personer med autism om kärleksrelationer
- ”Måste få pedagogiska elitstyrkan till anpassade skolformen”