Nästa artikel
Premium Två av tre skolor behöver bli bättre på att skapa tillgängliga lärmiljöer för elever med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism. Detta visar Skolinspektionens granskning av vad 30 högstadieskolor gör för att underlätta skolgången för denna elevgrupp. På flera av skolorna saknades ett regelbundet samarbete mellan lärare och specialpedagoger. "Rektorn hade behövt skapa ett gemensamt arbetssätt på skolan, till exempel med en mötesstruktur för lärare, specialpedagoger och annan personal", säger Siri Morawski, utredare på Skolinspektionen.
Special Nest rapporterar återkommande om den svåra skolsituationen för elever med neuropsykiatriska diagnoser, till exempel om att barn med autism har betydligt högre frånvaro och lägre betyg än elever utan denna diagnos. Även många unga med adhd missar kunskapsmålen. Skolorna har till uppgift att anpassa undervisningen för denna elevgrupp, bland annat med syftet att kompensera för de svårigheter som är förknippade med diagnoserna. Nu har Skolinspektionen i en granskning tittat n
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Läraren som vänder problematisk frånvaro med VR-pedagogik
- Personliga berättelser om autism och adhd kan stärka och inspirera
- Bättre förskola för barn med autism: tips från en autistisk pedagog
- Hon sprider kunskap om npf inom gymnastiken
- Så tänker personer med autism om kärleksrelationer
- Allt längre lista med världskändisar som har npf
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor