Nästa artikel
Premium Skolan är prövande för många elever med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism. Men genom att träna upp elevernas förmåga att hantera motgångar kan vi öka deras välmående och skolresultat. Det menar barnläkaren Kristina Bähr som har skapat ett program för resiliensträning i skolan. För Special Nest berättar hon om vad resiliens innebär och tipsar om hur pedagoger kan göra för att stärka elevers motståndskraft.
1. Resiliens – förmågan att hantera motgångar ”Resiliens innebär förmågan att kunna hantera de motgångar som vi ställs inför i våra dagliga liv. Det handlar om att kunna återhämta sig och hitta balansen igen efter att vi har fallit. Man kan se det som en sådan där elastisk gubbe som åker upp igen efter man har puttat till den.” 2. Att arbeta med resiliens i skolan ”Min bok ’Resiliens i skolan: främja och träna välbefinnande’ bygger på ett program med övningar o
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Inte vanliga utbrott: Så känner du igen autistisk meltdown/shutdown
- Förslaget: Skrota läkarintyg för körkort vid adhd och autism
- Så här funkar WISC-testet
- Den dolda kampen: Därför är trötthet vanligt vid autism
- Ny forskning: Autister om stress, maskering och välmående på jobbet
- Så kan förskolan bemöta barn i behov av mer stöd – 5 tips ur ny bok
- Stockholm börjar med distansundervisning för elever med hög frånvaro: "Kan vara en stor fördel för vissa elever"