Nästa artikel
Premium Att förstå och stötta elever med adhd kräver kunskap och medvetenhet. Genom att anpassa lärmiljön, göra eleverna delaktiga och använda tydlig pedagogik kan lärare skapa en inkluderande och förutsägbar skolsituation. Här ger Specialpedagogiska skolmyndighetens rådgivare Danijel Lukic och Johanna Benfatto sina bästa råd.
1. Skaffa kunskap om adhd Adhd yttrar sig på olika sätt hos olika personer, även om de grundläggande svårigheterna ofta är lika, såsom koncentrationssvårigheter, hyperaktivitet och impulsivitet. Flickor med adhd uppvisar ofta andra symtom än pojkar, vilket kan leda till att diagnosen missas eller försenas. Det i sin tur leder ofta till att flickor inte uppmärksammas i tillräcklig utsträckning. Därför är det viktigt att man ser till att skaffa sig den nödvändiga kunskapen kring
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Hennes inlägg om autism hos kvinnor blev viralt
- Adhd-coacherna: ”Adhd är ingen defekt”
- Hon lyfter syskonen som hamnar i skymundan i npf-familjer
- Så kan förskolan stötta barn med autism: ”Viktigt att inte ge upp”
- Undvik autistisk utbrändhet – 10 tips ur ny bok av autistisk psykolog
- Pianot blev räddningen i det svåra – nu sprider Anna kunskap om autism
- Egenskapen "grit" – nyckeln till framgång