Nästa artikel
Premium Ökad koncentrationsförmåga, bättre kunskapsinhämtning och högre studieresultat. Det allt fler skolor som använder fysisk aktivitet för att öka elevernas inlärningsförmåga. Special Nest intervjuar en som brinner för ämnet, Bodil Opdahl.
Det är en tidig morgon på en grundskola. Elever från en klass i lågstadiet samlas på skolgården för att under ett par minuter genomföra ett så kallat tabatapass, alltså högintensiv intervallträning. För en utomstående kan detta förefalla märkligt. Gör inte denna träning att eleverna blir stökiga och uppeldade till lektionen? Och försämras inte förutsättningarna för lärandet? Snarare gäller motsatsen – forskning visar att fysisk aktivitet kan förbättra elevernas konc
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Hennes inlägg om autism hos kvinnor blev viralt
- Adhd-coacherna: ”Adhd är ingen defekt”
- Satsar på stödundervisning i mindre grupp – och skrotar extra anpassningar: "En orimlig förväntan som låter fin i teorin"
- Hon lyfter syskonen som hamnar i skymundan i npf-familjer
- Så här funkar WISC-testet
- Så kan förskolan stötta barn med autism: ”Viktigt att inte ge upp”
- Mentalisering – att se sig själv utifrån och andra inifrån