Nästa artikel
Premium Ökad koncentrationsförmåga, bättre kunskapsinhämtning och högre studieresultat. Det allt fler skolor som använder fysisk aktivitet för att öka elevernas inlärningsförmåga. Special Nest intervjuar en som brinner för ämnet, Bodil Opdahl.
Det är en tidig morgon på en grundskola. Elever från en klass i lågstadiet samlas på skolgården för att under ett par minuter genomföra ett så kallat tabatapass, alltså högintensiv intervallträning. För en utomstående kan detta förefalla märkligt. Gör inte denna träning att eleverna blir stökiga och uppeldade till lektionen? Och försämras inte förutsättningarna för lärandet? Snarare gäller motsatsen – forskning visar att fysisk aktivitet kan förbättra elevernas konc
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Inte vanliga utbrott: Så känner du igen autistisk meltdown/shutdown
- Förslaget: Skrota läkarintyg för körkort vid adhd och autism
- Så här funkar WISC-testet
- Den dolda kampen: Därför är trötthet vanligt vid autism
- Ny forskning: Autister om stress, maskering och välmående på jobbet
- Så kan förskolan bemöta barn i behov av mer stöd – 5 tips ur ny bok
- Stockholm börjar med distansundervisning för elever med hög frånvaro: "Kan vara en stor fördel för vissa elever"