Nästa artikel
Premium Närvaroteamet i Sundsvall arbetar med elever som har långvarig skolfrånvaro. Många av eleverna har även neuropsykiatriska diagnoser. Teamet fokuserar på att göra skolan tillgänglig utanför själva skolbyggnaden innan de stegvis försöker öka elevens närvaro.
Verksamheten startade för fem år sedan. Teamet består av en pedagog, en specialpedagog och en beteendevetare. De arbetar mot alla grundskolor i kommunen och har hittills hjälpt cirka 120 elever. Antalet elever med npf har ökat. Teamet arbetar på uppdrag av skolans rektor, vilket underlättar när de vill frigöra elevens lärare för lektioner utanför skolbyggnaden. De samarbetar även med socialtjänst och BUP. Bygger relation Rektor, elevens lärare och föräldrarna ger först teame
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Autism och egenvård – åtta handfasta tips för bättre livskvalitet
- Ny bok slår larm om brister i förskolan: ”Budgeten går före barnen”
- Studie: Ett av tre barn får ingen effekt av adhd-medicin
- 10 märkliga saker neurotypiker gör
- Sommarläsning del 1: Gruppen styr
- När startsträckan är lång – ny behandling för igångsättning vid add
- ”Diagnosen är det bästa som hänt honom”