Nästa artikel
Premium Närvaroteamet i Sundsvall arbetar med elever som har långvarig skolfrånvaro. Många av eleverna har även neuropsykiatriska diagnoser. Teamet fokuserar på att göra skolan tillgänglig utanför själva skolbyggnaden innan de stegvis försöker öka elevens närvaro.
Verksamheten startade för fem år sedan. Teamet består av en pedagog, en specialpedagog och en beteendevetare. De arbetar mot alla grundskolor i kommunen och har hittills hjälpt cirka 120 elever. Antalet elever med npf har ökat. Teamet arbetar på uppdrag av skolans rektor, vilket underlättar när de vill frigöra elevens lärare för lektioner utanför skolbyggnaden. De samarbetar även med socialtjänst och BUP. Bygger relation Rektor, elevens lärare och föräldrarna ger först teame
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Från rastlös i skolan till skyttekung – bandystjärnan om adhd
- Självskadebeteende kopplat till ökad risk för självmord vid autism
- Så här funkar WISC-testet
- Komma ut i arbete – en utmaning för unga med autism och adhd
- Mentalisering – att se sig själv utifrån och andra inifrån
- Dopamin – nyckelspelaren i hjärnans belöningssystem
- Hitta vägen framåt: Så gör motiverande samtal skillnad vid autism och adhd