Nästa artikel
Premium Närvaroteamet i Sundsvall arbetar med elever som har långvarig skolfrånvaro. Många av eleverna har även neuropsykiatriska diagnoser. Teamet fokuserar på att göra skolan tillgänglig utanför själva skolbyggnaden innan de stegvis försöker öka elevens närvaro.
Verksamheten startade för fem år sedan. Teamet består av en pedagog, en specialpedagog och en beteendevetare. De arbetar mot alla grundskolor i kommunen och har hittills hjälpt cirka 120 elever. Antalet elever med npf har ökat. Teamet arbetar på uppdrag av skolans rektor, vilket underlättar när de vill frigöra elevens lärare för lektioner utanför skolbyggnaden. De samarbetar även med socialtjänst och BUP. Bygger relation Rektor, elevens lärare och föräldrarna ger först teame
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Är visuella stöd en björntjänst? Specialpedagogerna bemöter myterna: "Inte handfallen av att det abstrakta blir visuellt"
- Skolor i Stockholm testar senare skolstart för elever
- Hennes inlägg om autism hos kvinnor blev viralt
- Adhd-coacherna: ”Adhd är ingen defekt”
- Hon löste gåtan "Sveriges farligaste kvinna"
- Diagnos eller tonårshjärna?
- Så här funkar WISC-testet