Nästa artikel
Premium Att räkna ut arean på en CD-skiva, vinkeln på en gitarr eller kostnaden för att spela in i en musikstudio. I stället för att kämpa med vanliga matteuppgifter kan lärare öka motivationen hos elever med autism genom att föra in elevernas specialintressen i undervisningen. Det har Katrin Dahlbäck sett som gymnasie- och speciallärare. Här kommer 7 tips på hur lärare kan göra.
– Jag har alltid använt specialintressen i undervisningen av elever med autism, eftersom de har behov av anpassningar prövade jag att utgå från elevernas egna intressen i många olika ämnen. Jag märkte att det fungerade bra och ville veta hur stor betydelse det verkligen hade, säger Katrin Dahlbäck. Katrin Dahlbäck är speciallärare och har under många år arbetat med unga som har autism, tidigare bland annat på Fryshuset Gymnasium i Stockholm, numera på Järfälla Gymnasium på
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Adhd-coacherna: ”Adhd är ingen defekt”
- Skolor i Stockholm testar senare skolstart för elever
- Så här funkar WISC-testet
- Är visuella stöd en björntjänst? Specialpedagogerna bemöter myterna: "Inte handfallen av att det abstrakta blir visuellt"
- Nu avslutas projektet för diagnostisk omprövning – 55 av 75 unga vuxna fick sin npf-diagnos borttagen
- Hon löste gåtan "Sveriges farligaste kvinna"
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor