Nästa artikel
Premium Elever med dyskalkyli har mycket svårt att minnas, förstå och använda siffror och tal – även enklare sådana. Det påverkar ofta elevernas självförtroende och skapar ett ångestladdat förhållande till matte, ett ämne som många förknippar med generell begåvning. Special Nest intervjuar logopeden Carina Ode som arbetar på logopedkliniken vid Danderyds sjukhus. Kliniken är störst i landet på dyskalkyliutredningar och tar emot patienter från hela Sverige.
Innan matematiklektionen ska börja känner sig elvaårige Pelle olustig. Han försöker nöta grundläggande räknesätt som subtraktion och addition men fastnar ofta vid förhållandevis enkla övningar som hans klasskamrater avverkar långt snabbare. Ibland tycker han att han har fått grepp om siffrorna, men så märker han under nästa lektion att han inte alls minns det som han lärde sig förra gången – och känner sig återigen som ett frågetecken. Läraren ger honom extra instruktio
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Så sopar du banan för smidigt julfirande vid autism och adhd
- Selektivt ätande hos barn med autism – så kan föräldrar hjälpa
- Unik forskning om föräldrar till vuxna autistiska barn som bor kvar hemma: "Kring de här föräldrarna finns en forskningslucka"
- Så här funkar WISC-testet
- Mentalisering – att se sig själv utifrån och andra inifrån
- Dopamin – nyckelspelaren i hjärnans belöningssystem
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor