Nästa artikel
Premium Kursplanerna är krångliga och abstrakta, och får elever och lärare att känna uppgivenhet och hjälplöshet. Det är några exempel på kritik mot skolans nuvarande kurs- och ämnesplaner. Nu är arbetet med att förbättra dem i full gång.
Kritiken mot kursplanerna i grundskolan har kommit från flera håll. Till stor del har debattörer riktat in sig på hur kunskapsmålen är utformade. I en debattartikel i Skolvärlden skriver exempelvis Åsa Fahlén, ordförande i Lärarnas Riksförbund, att kraven på eleverna är alldeles för avancerade: “Problemet ligger i just kunskapskravens formuleringar, till exempel ‘beskriva komplexa samband’ och ‘föra utvecklade resonemang’ och vilka konsekvenser dessa får. Formulerin
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Från lidande till autistiskt välbefinnande – unik forskning om en förbisedd fråga: "Vi är inte vana att prata om positiva sidor"
- 5 lästips om vikten av fysisk rörelse
- Omdiskuterad utredning: Så borde elevhälsan förändras
- Hon löste gåtan "Sveriges farligaste kvinna"
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- ”Måste få pedagogiska elitstyrkan till anpassade skolformen”
- Lista: 10 npf-vänliga julklappstips