Nästa artikel
Premium Kursplanerna är krångliga och abstrakta, och får elever och lärare att känna uppgivenhet och hjälplöshet. Det är några exempel på kritik mot skolans nuvarande kurs- och ämnesplaner. Nu är arbetet med att förbättra dem i full gång.
Kritiken mot kursplanerna i grundskolan har kommit från flera håll. Till stor del har debattörer riktat in sig på hur kunskapsmålen är utformade. I en debattartikel i Skolvärlden skriver exempelvis Åsa Fahlén, ordförande i Lärarnas Riksförbund, att kraven på eleverna är alldeles för avancerade: “Problemet ligger i just kunskapskravens formuleringar, till exempel ‘beskriva komplexa samband’ och ‘föra utvecklade resonemang’ och vilka konsekvenser dessa får. Formulerin
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Vad forskarna vet om prenatalt paracetamol och npf
- Så kan lärare utveckla pedagogisk takt
- Ny bok med tips på pedagogisk tillgänglighet vid högre studier
- Så här funkar WISC-testet
- Dopamin – nyckelspelaren i hjärnans belöningssystem
- Så tänker personer med autism om kärleksrelationer
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor