Nästa artikel
Premium Kursplanerna är krångliga och abstrakta, och får elever och lärare att känna uppgivenhet och hjälplöshet. Det är några exempel på kritik mot skolans nuvarande kurs- och ämnesplaner. Nu är arbetet med att förbättra dem i full gång.
Kritiken mot kursplanerna i grundskolan har kommit från flera håll. Till stor del har debattörer riktat in sig på hur kunskapsmålen är utformade. I en debattartikel i Skolvärlden skriver exempelvis Åsa Fahlén, ordförande i Lärarnas Riksförbund, att kraven på eleverna är alldeles för avancerade: “Problemet ligger i just kunskapskravens formuleringar, till exempel ‘beskriva komplexa samband’ och ‘föra utvecklade resonemang’ och vilka konsekvenser dessa får. Formulerin
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Brinner för npf-frågor – nu representerar han 20 000 medlemmar
- Stöd istället för skuld – hon sprider kunskap om obesitas vid autism
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- Så här funkar WISC-testet
- Autism och egenvård – åtta handfasta tips för bättre livskvalitet
- Så kan stressen i förskolan minska – ny bok ger konkreta råd
- Dopamin – nyckelspelaren i hjärnans belöningssystem