Nästa artikel
Premium Kursplanerna är krångliga och abstrakta, och får elever och lärare att känna uppgivenhet och hjälplöshet. Det är några exempel på kritik mot skolans nuvarande kurs- och ämnesplaner. Nu är arbetet med att förbättra dem i full gång.
Kritiken mot kursplanerna i grundskolan har kommit från flera håll. Till stor del har debattörer riktat in sig på hur kunskapsmålen är utformade. I en debattartikel i Skolvärlden skriver exempelvis Åsa Fahlén, ordförande i Lärarnas Riksförbund, att kraven på eleverna är alldeles för avancerade: “Problemet ligger i just kunskapskravens formuleringar, till exempel ‘beskriva komplexa samband’ och ‘föra utvecklade resonemang’ och vilka konsekvenser dessa får. Formulerin
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Gillberg aktuell med bok om komplex autismproblematik – vill stävja överdiagnostisering och se fler tvärprofessionella utredningsteam
- Kärlek och relationer vid autism – 7 lästips
- När utredningen uteblir – här får patienter med adhd-relaterade svårigheter stöd ändå: "Gruppformatet är superrelevant"
- Från tjat till prat – ny bok om samtalsmetoder som kan underlätta vardagen för familjer med npf: "Bara ord är ofta inte tillräckliga"
- Läraren som vänder problematisk frånvaro med VR-pedagogik
- Så här funkar WISC-testet
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor