Nästa artikel

  • Barnneurologen Magnus Landgren.

  • Maria Sivall är förbundsjurist på Autism- och Aspergerförbundet.

  • Åsa Fahlén är ordförande på Lärarnas Riksförbund.

  • Martin Karlberg är skolforskare vid Uppsala universitet.

  • Genrebild. Barnet på bilden har ingen koppling till innehållet i texten.

Premium Grundskolans kunskapskrav är svåra att nå för en stor grupp elever som har svagare teoretisk begåvning – även om dessa elever får stöd och anpassningar. Det menar forskare vid Gillbergcentrum i Göteborg. Vad behöver göras åt situationen? Special Nest har intervjuat barnneurologen Magnus Landgren, skolforskaren Martin Karlberg samt representanter för Autism- och Aspergerförbundet och Lärarnas Riksförbund.

Teoretiska krav slår ut många elever. Det är rubriken på en debattartikel som publicerades i tidningen Svenska Dagbladet i början på maj i år. Bakom texten står en grupp forskare, psykologer och läkare verksamma vid Gillbergcentrum i Göteborg, däribland barn- och ungdomspsykiatriprofessorn Christopher Gillberg och barnneurologen Magnus Landgren. Deras budskap är att dagens läroplaner och kunskapskrav i grundskolan starkt missgynnar elever som har en svagare teoretisk begåvning jäm

Premium - tillgängligt för prenumeranter

Teckna prenumeration
Annons