Nästa artikel
Premium Grundskolans kunskapskrav är svåra att nå för en stor grupp elever som har svagare teoretisk begåvning – även om dessa elever får stöd och anpassningar. Det menar forskare vid Gillbergcentrum i Göteborg. Vad behöver göras åt situationen? Special Nest har intervjuat barnneurologen Magnus Landgren, skolforskaren Martin Karlberg samt representanter för Autism- och Aspergerförbundet och Lärarnas Riksförbund.
Teoretiska krav slår ut många elever. Det är rubriken på en debattartikel som publicerades i tidningen Svenska Dagbladet i början på maj i år. Bakom texten står en grupp forskare, psykologer och läkare verksamma vid Gillbergcentrum i Göteborg, däribland barn- och ungdomspsykiatriprofessorn Christopher Gillberg och barnneurologen Magnus Landgren. Deras budskap är att dagens läroplaner och kunskapskrav i grundskolan starkt missgynnar elever som har en svagare teoretisk begåvning jäm
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Stor studie om npf: "Det medicinska perspektivet räcker inte"
- 5 åtgärder för att bryta trenden av psykisk ohälsa bland unga
- Föreningen Shedo stöttar vid ätstörningar och självskadebeteenden
- Dopamin – nyckelspelaren i hjärnans belöningssystem
- Så här funkar WISC-testet
- Vuxen med npf – Så går en utredning till
- Pandas – en autoimmun sjukdom med neuropsykiatriska symtom