Nästa artikel
Premium Debatten om bristande studiero i skolan dyker regelbundet upp, liksom förslag om att införa ordningsbetyg och öka lärarnas befogenheter att sätta gränser. Bra studiero i skolan kan istället uppnås med tydlig struktur och goda relationer. Det berättar pedagogikprofessorn Marcus Samuelsson och gymnasieläraren Tove Phillips för Special Nest.
– Diskussionen om att införa ordningsbetyg igen och att ge lärare ökade befogenheter att sätta gränser leder lätt fel när gäller att skapa lugn och ro i skolan. Forskningen visar att det istället är sådant som struktur, tydlighet, engagemang och goda relationer mellan lärare och elever som skapar lugn i klassrum, säger Marcus Samuelsson. Marcus Samuelsson är professor i pedagogik vid Högskolan Väst i Trollhättan, men är tjänstledig för att forska vid Linköpings univers
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Psykiaterns bästa tips – så kan föräldrar med egen npf-diagnos hantera vardagen: "Att förmedla sina behov kan vara svårt"
- Förslaget: Skrota läkarintyg för körkort vid adhd och autism
- Ny handbok i specialdidaktik – så kan lärare få fler elever att lyckas
- Inte vanliga utbrott: Så känner du igen autistisk meltdown/shutdown
- Så här funkar WISC-testet
- Allt fler föräldrapakter för en smartphonefri barndom bildas i Sverige
- Den dolda kampen: Därför är trötthet vanligt vid autism