Nästa artikel
Premium Under en fyraårsperiod ska forskare jämföra skolfrånvaron bland skolungdomar i Sverige, Storbritannien, Tyskland och Japan. Så här långt kan forskarna instämma i bilden av att elever med neuropsykiatriska diagnoser hamnar i kläm, samt att nationell statistik från Skolverket om olika sorters skolfrånvaro ligger högt på önskelistan.
2016 var senaste gången Sverige tog ett rejält grepp om kunskapsläget kring skolfrånvaro, då i statens offentliga utredningars regi. För den fortsatta forskningen har banan varit dåligt sopad, den stora pusselbiten som saknas är nationell statistik över skolfrånvaron i Sverige. Internationella skoljämförelsen Pisa, som genomförs vart tredje år, räcker inte. – Med utredningen blev det tydligt att det inte fanns så mycket forskning här i Sverige, men intresset verkar ha ökat. O
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Pianot blev räddningen i det svåra – nu sprider Anna kunskap om autism
- Rapport: Tidiga insatser avgörande för att stoppa läs- och skrivkrisen
- Neurotypisk och neurodiversitet – vad betyder begreppen?
- Så här funkar WISC-testet
- Lästips: Starka känslor vid npf – och hur dessa kan hanteras
- Tvångets grepp – 4 lästips om OCD
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor