Två professorer vid Högskolan i Halmstad har fått prestigefyllda regeringsuppdrag som innebär möjligheter att på ett nationellt plan påverka skolan och skolans specialpedagogik. Pernilla Nilsson, professor i naturvetenskapens didaktik, har utsetts till ledamot i insynsrådet för Skolverket. Magnus Tideman, professor i handikappvetenskap, har fått motsvarande uppdrag i insynsrådet för Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM).
Insynsråden har en viktig uppgift i att öka regeringens och medborgarnas insyn i myndigheternas verksamhet, och fungerar dessutom som rådgivande grupp till generaldirektörerna. Råden har inga beslutsbefogenheter.
– Det känns hedrande att få detta uppdrag. Jag hoppas kunna ge tips och råd ur ett vetenskapligt perspektiv för att kunna förbättra skolan för elever med funktionsnedsättningar, säger Magnus Tideman i ett pressmeddelande.
Liknande innehåll
Populärt innehåll idag
- Personliga berättelser om adhd och autism som kan stärka och inspirera
- Avvisning: svårtyglad känsla vid adhd
- Svårfångade känslor: Färgkodade akutlappar kan hjälpa personer med autism att sätta ord på ångest
- Undvik utmattning vid adhd och autism – psykologens bästa råd
- Social träning i skolmiljö för elever med autism – så funkar Skolkontakt: "I gruppen är det okej att vara sårbar"
- Från lidande till autistiskt välbefinnande – unik forskning om en förbisedd fråga: "Vi är inte vana att prata om positiva sidor"
- "Neurotypiker har ett starkt behov av bekräftelse"