Nästa artikel
Premium Att veta hur man inleder, upprätthåller och avslutar en konversation handlar om social kompetens. Just sådana moment kan vara extra svåra för barn med autism men dessa färdigheter går att träna upp, visar en ny interventionsstudie genomförd i Finland. Pojkar med autism gjorde framsteg på flera sätt när de fick träffas i grupp för att öva på sina sociala förmågor, berättar den finska psykologen och forskaren Anneli Kylliäinen för Special Nest.
– Barn med autism har svårigheter med socialt samspel och många interagerar i första hand med vuxna. I våra grupper började pojkarna samspela med varandra och fick sina första verkliga vänner. Det var så hjärtevärmande att se dem dela mobilnummer och Snapchat-namn, säger Anneli Kylliäinen. Anneli Kylliänen är psykolog med lång klinisk erfarenhet och universitetslektor på Tammerfors universitet i Finland. De senaste åren har hon forskat om autism, adhd och inlärningssvårighet
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Pianot blev räddningen i det svåra – nu sprider Anna kunskap om autism
- Neurotypisk och neurodiversitet – vad betyder begreppen?
- Så här funkar WISC-testet
- När du tvingas spela en roll – detta är maskering vid autism: 5 lästips
- Inte vanliga utbrott: Så känner du igen autistisk meltdown/shutdown
- Hon löste gåtan "Sveriges farligaste kvinna"
- När motorn saknas - om ADD