Nästa artikel
Premium Högstadieungdomar med mycket skärmtid i vardagen – 5 timmar eller mer per dygn – är mer stillasittande, har sämre betyg och rapporterar också högre nivåer av ångest. Det visar en ny avhandling från Gymnastik- och idrottshögskolan. ”Det är uppenbart att skärmen mer eller mindre tar över vissa ungdomars liv och därför tränger bort och påverkar andra viktiga aktiviteter”, säger forskaren Karin Kjellenberg till Special Nest.
I avhandlingen har Karin Kjellenberg, forskare vid institutionen för fysisk aktivitet och hälsa på Gymnastik- och idrottshögskolan i Stockholm, studerat sambanden mellan intressanta faktorer som skärmtid, deltagande i organiserad idrott, fysisk aktivitet i vardagen, mental hälsa, kognitiv förmåga och skolbetyg hos 1000 ungdomar i högstadieåldern. – En fördel med vårt upplägg var att ungdomarna fick bära en accelerometer. Då kunde vi studera fysisk aktivitet av olika intensitet,
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Autism och egenvård – åtta handfasta tips för bättre livskvalitet
- Studie: Ett av tre barn får ingen effekt av adhd-medicin
- Sveriges första PDA-konferens sätter fokus på extrem kravkänslighet
- Den dolda kampen: Därför är trötthet vanligt vid autism
- Diagnosen PDA används trots kritik
- Alexitymi: När känslorna finns men orden saknas
- Växande intresse för extrem kravkänslighet hos barn