Nästa artikel
Premium Sociala missförstånd, intryckskänslighet, oväntade förändringar – och oförstående vuxna. Socialpedagogen och elevassistenten Marlene Dahlberg, själv diagnostiserad med Aspergers syndrom, delar här med sig av 10 intressanta insikter om stress hos barn och ungdomar med autism. Det är ett ämne som blir alltmer relevant i dagens skola där många elever med autism har hög frånvaro och missar gymnasiebehörighet.
Socialpedagogen Marlene Dahlberg har arbetat i skolans värld i över 20 år: inom förskolan, inom anpassad grundskola och numera som elevassistent på en specialskola. Hon har mött massvis med barn och ungdomar med autism och blev själv i vuxen ålder diagnostiserad med Aspergers syndrom, vilket ger henne en djupare förståelse för elevernas svårigheter. Marlene Dahlbergs uppfattning är att skolan idag är mer utmanande än tidigare för autistiska elever, något som bidrar till mer stre
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Undvik utmattning vid adhd och autism – psykologens bästa råd
- Detta innebär autistisk utbrändhet: ”Tyvärr väldigt vanligt”
- Så tänker personer med autism om kärleksrelationer
- Allt tunnare gräns mellan autismdiagnos och autistiska drag
- Så kan elever med adhd stöttas i skolan – 6 tips till lärare
- Hantera stress vid npf: ”Inte egoistiskt att prioritera sig själv”
- Dopamin – nyckelspelaren i hjärnans belöningssystem