Nästa artikel
Premium Övergången från skola till vuxenliv är en utmaning för de flesta ungdomar, men kan vara särskilt svår för unga med autism eller adhd. Ett nytt mentorsprogram från Karolinska institutet ska hjälpa ungdomar med npf att ta de nödvändiga stegen mot en mer självständig tillvaro. Kursen har hittills gett lovande resultat, enligt en pilotstudie.
Perioden mellan skola och etablering i arbetslivet har förlängts generellt de senaste två decennierna. Det är en fas som är svår för många unga på grund av kraven på att kunna ta eget ansvar för sin framtid, sitt boende och sin försörjning. För unga med npf kan övergången vara extra utmanande. – Många behöver då också etablera nya kontakter för stöd och behandling, men risken är att det uppstår ett glapp och att stödet uteblir, säger Ulf Jonsson, psykolog vid BUP-KIND
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Bättre förskola för barn med autism: tips från en autistisk pedagog
- Uppsving för kognitionsforskningen
- Så här funkar WISC-testet
- Så tänker personer med autism om kärleksrelationer
- Läraren som vänder problematisk frånvaro med VR-pedagogik
- Mobbningen ökar i den svenska skolan: ”Det går åt fel håll”
- Puffarna och känslopåsarna