Nästa artikel
Premium Fritidshemmen bör vara en trygg och utvecklande plats för alla elever, även för dem som är i behov av särskilt stöd. Därför behöver också fritidspersonal ha kunskap om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, lågaffektivt bemötande och anpassningar. Det menar Annelie Karlsson, specialpedagog och författare, som i sin nya bok ”Specialpedagogik för fritids” lyfter fram fritids viktiga roll under skoldagen. Special Nest har intervjuat henne.
– Barn med funktionsnedsättning tar ut sig när de försöker orka med vardagen. De vill vara som andra barn och hinna med i samma tempo, samtidigt som de ska kompensera för olika bristande förmågor. Det höjer stressnivåerna, så de behöver mycket återhämtning, annars kan det leda till utmattning och skolfrånvaro, säger Annelie Karlsson till Special Nest. Annelie Karlsson är i grunden lärare, specialpedagog och rektor med lång erfarenhet av elever med särskilda behov. Idag är h
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Inte vanliga utbrott: Så känner du igen autistisk meltdown/shutdown
- Förslaget: Skrota läkarintyg för körkort vid adhd och autism
- Så här funkar WISC-testet
- Stress och trötthet vid adhd och autism – 6 lästips som kan hjälpa
- Stockholm börjar med distansundervisning för elever med hög frånvaro: "Kan vara en stor fördel för vissa elever"
- Ny forskning: Autister om stress, maskering och välmående på jobbet
- Den dolda kampen: Därför är trötthet vanligt vid autism