Målet med kursen är att ge en grundläggande utbildning om autismspektrumtillstånd, både när det gäller teoretisk förståelse av funktionsnedsättningen och vilka praktiska konsekvenser den kan medföra i vardagen – det kan exempelvis handla om omgivningens bemötande, hjälpmedel och anpassningar.
Kursansvarig är Ulrika Aspeflo, logoped och specialpedagog, och utbildningsdagarna innehåller både teoretiska och praktiska delar. Deltagarna får bland annat lyssna på föreläsningar kring skolans styrdokument i förhållande till autismspektrumtillstånd, kartläggningar, mål, bedömningar, åtgärdsprogram och betyg. För att sedan själva i praktiska kursmoment genomföra kartläggningar, planera och tillverka undervisningsmaterial och aktiviteter. Slutligen reflekterar och diskuterar deltagarna sitt arbete i grupper under handledning av utbildningsledarna.
Populärt innehåll idag
- Autismens evolutionära fördel: Solitär födosökare gillad av gruppen?
- Bättre förskola för barn med autism: tips från en autistisk pedagog
- Visuella stöd kan göra förskolan mer begriplig – ny bok visar hur
- Så här funkar WISC-testet
- Lästips om stress vid npf: Hushåll med energin!
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- Dopamin – nyckelspelaren i hjärnans belöningssystem