Nästa artikel
Premium Lärare behöver kunna förstå elevers funktionsförmågor, kartlägga deras svårigheter och hitta rätt anpassningar. Det menar läraren Ann Lindgren och psykologen David Edfelt som tillsammans med kollegor har skrivit de nya böckerna ”Specialpedagogik i skola & klassrum”, en för lärare och en för skolledare. I en intervju med Special Nest beskriver de hur Kollen-modellen kan bidra till ett gemensamt specialpedagogiskt förhållningssätt i skolan.
– Lärare saknar kunskap om npf och nedsatta funktionsförmågor. De är frustrerade medan eleverna far illa. Därför behöver lärare och skolledare förståelse inför vad det är som inte funkar för eleverna i skolan och verktyg för att göra något åt det, säger Ann Lindgren. – Många elever når inte målen i skolan, det handlar både om elever som har någon npf och om elever som har svårt med inlärningstakten. Vi är övertygade om att fler skulle nå målen om de fick hjälp o
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Engelska – en språklig frizon för autistiska elever?
- Utredaren om npf i arbetslivet: ”Jag läser fort”
- De skriver om adhd på jobbet – så kan arbetsmiljön anpassas
- Selektivt ätande vid npf: ”Låt variationen komma efterhand”
- Ny mottagning i Skåne för diagnostisk omprövning av adhd och autism
- Dietisten Sara Ask släpper kokbok med npf-fokus
- Så kan lärare bidra till resiliens hos elever