Nästa artikel
Premium Omfattande och långvarig skolfrånvaro är ett stort problem. För att lösa en frånvarosituation involveras ofta flera aktörer med olika perspektiv och förväntningar, vilket försvårar samarbetet och kommunikationen. Detta visar en färsk studie från Göteborgs universitet. ”Finns tecken som pekar mot att samverkan för att hjälpa frånvarande elever blir svårare”, säger forskaren Martin Harling till Special Nest.
Ett nyligen avslutat forskningsprojekt har undersökt hur aktörer som skolan och barn- och ungdomspsykiatrin (BUP) agerar kring en elevs skolfrånvaro och vilka utmaningar som uppstår i samarbetet. Syftet är bland annat att utveckla verktyg för att arbeta med problemet. Martin Harling och Ola Strandler, båda forskare vid Göteborgs universitet, har lett den tvååriga fallstudien i samverkan med en högstadieskola som hade stora problem med frånvaro och där lärare och ledning visade intr
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Tips: 15 Npf-vänliga julklappar
- Hon skriver om livet med tvångssyndrom och kronisk migrän
- Regression vid autism – vad vi vet och inte vet
- Lista: 10 npf-vänliga julklappstips
- Mobbning vid autism och adhd: 4 lästips
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- Från lidande till autistiskt välbefinnande – unik forskning om en förbisedd fråga: "Vi är inte vana att prata om positiva sidor"