Nästa artikel
Premium Den senaste PISA-rapporten avslöjar en tydlig nedgång i svenska niondeklassares läsförståelse. Den bokaktuella pedagogikforskaren Camilla Nilvius menar att undervisningsmodellen Response to Intervention (RTI) kan vända den negativa trenden. ”RTI bygger på tidig upptäckt och tidig hjälp – men i den svenska skolan gör vi tvärtom eftersom vi har flest åtgärdsprogram och specialpedagoger i årskurs 9”, säger hon till Special Nest.
Språkliga färdigheter är viktiga i både skolan och arbetslivet. Men i den senaste PISA-rapporten, som är en globalt genomförd kunskapsmätning, framkom att svenska niondeklassares läsförståelse har sjunkit tillbaka kraftigt och nu befinner sig på samma nivå som 2012 – då Sverige uppnådde sitt sämsta PISA-resultat någonsin. Samtidigt visar forskning att så många som 15 procent av grundskoleeleverna i Sverige inte uppnår behörighet till gymnasiet, och det gäller inte minst el
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Inte vanliga utbrott: Så känner du igen autistisk meltdown/shutdown
- Så kan förskolan bemöta barn i behov av mer stöd – 5 tips ur ny bok
- Förslaget: Skrota läkarintyg för körkort vid adhd och autism
- Stockholm börjar med distansundervisning för elever med hög frånvaro: "Kan vara en stor fördel för vissa elever"
- Ny forskning: Autister om stress, maskering och välmående på jobbet
- Så här funkar WISC-testet
- Så tänker personer med autism om kärleksrelationer