Nästa artikel
Premium En statlig utredning föreslår så kallad förstärkningsundervisning i mindre grupper för elever som riskerar att missa betygsmålen – och därmed gymnasiebehörighet. Special Nest har intervjuat utredaren Pontus Bäckström om vad förslaget kan innebära för elever med neuropsykiatriska diagnoser som autism och adhd. "Förstärkningsundervisning är inte ett alternativ till särskilt stöd, utan en förstärkning av den ordinarie undervisningen", säger han.
Ungefär var sjunde elev lämnar varje år grundskolan utan gymnasiebehörighet, något som kan leda till långvarigt utanförskap. För att vända utvecklingen tillsatte regeringen 2023 en särskild utredning med uppdrag att föreslå hur undervisningstiden kan utökas. I december 2024 överlämnades utredningen "Förstärkningsundervisning i skolan – en försöksverksamhet för fler behöriga elever" till skolministern Lotta Edholm (L). Utredningens förslag kretsar kring mer obligatorisk un
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Från lidande till autistiskt välbefinnande – unik forskning om en förbisedd fråga: "Vi är inte vana att prata om positiva sidor"
- Omdiskuterad utredning: Så borde elevhälsan förändras
- 5 lästips om vikten av fysisk rörelse
- Hon löste gåtan "Sveriges farligaste kvinna"
- Specialintressen vid autism är ofta missförstådda – men kan vara en stor tillgång: "Ett bra sätt att få vänner"
- Tro och tvivel efter ny utredning om specialpedagoger och speciallärare: "Förändring kräver också omorganisering"
- Diagnosen PDA används trots kritik