Nästa artikel
Premium Johan Söderlund, överläkare och specialist i psykiatri, menar att det är framförallt skolans pedagogik och kunskapskrav som bidrar till ökningen av antalet adhd-diagnoser. ”Skolans pedagogik är otydlig och dåligt strukturerad och det gör att eleverna blir stressade", säger han i en intervju med Special Nest.
Under de tre senaste åren har andelen barn och unga som fått en adhd-diagnos ökat med uppemot 50 procent. Bland de allra yngsta, 5-9 år, ökade andelen som har fått diagnos med närmare 45 procent under motsvarande period. Det konstaterar Socialstyrelsen i en färsk kartläggning. Ökningen, som har noterats sedan Socialstyrelsen började kartlägga förskrivningen av adhd-läkemedel år 2006, visar inga tecken på att stanna av. I september skrev Johan Söderlund, överläkare och speciali
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Undvik utmattning vid adhd och autism – psykologens bästa råd
- Allt tunnare gräns mellan autismdiagnos och autistiska drag
- Detta innebär autistisk utbrändhet: ”Tyvärr väldigt vanligt”
- Så tänker personer med autism om kärleksrelationer
- Dopamin – nyckelspelaren i hjärnans belöningssystem
- Så kan elever med adhd stöttas i skolan – 6 tips till lärare
- Ny bok om adhd hos flickor: ”De kämpar hjärtskärande hårt”