Nästa artikel
Premium Många elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som adhd och autism misslyckas med skolämnet idrott och hälsa. Anna Thorén har studerat varför inkluderingen misslyckas – och upptäckt att det till och med händer att idrottsläraren utestänger elever med npf från gruppen. Special Nest har intervjuat henne.
När Anna Thorén, universitetsadjunkt i pedagogiskt arbete, tog en titt i Skolverkets databas såg hon att ”förvånansvärt många” mellanstadieelever inte får godkänt i idrott och hälsa. En dykning i tidigare studier visade att barn med npf-diagnoser, till exempel autism och adhd, är överrepresenterade bland elever som inte uppnår godkänt betyg. – Som tidigare mellanstadielärare tyckte jag att det lät lite konstigt, säger hon och fortsätter: – Hur kan det gå till, att man
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Vad forskarna vet om prenatalt paracetamol och npf
- Så kan lärare utveckla pedagogisk takt
- Pandas – en autoimmun sjukdom med neuropsykiatriska symtom
- Ny bok med tips på pedagogisk tillgänglighet vid högre studier
- Skollagen del 4 – Hemmasittande
- Dopamin – nyckelspelaren i hjärnans belöningssystem
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor