Nästa artikel
Premium Många elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som adhd och autism misslyckas med skolämnet idrott och hälsa. Anna Thorén har studerat varför inkluderingen misslyckas – och upptäckt att det till och med händer att idrottsläraren utestänger elever med npf från gruppen. Special Nest har intervjuat henne.
När Anna Thorén, universitetsadjunkt i pedagogiskt arbete, tog en titt i Skolverkets databas såg hon att ”förvånansvärt många” mellanstadieelever inte får godkänt i idrott och hälsa. En dykning i tidigare studier visade att barn med npf-diagnoser, till exempel autism och adhd, är överrepresenterade bland elever som inte uppnår godkänt betyg. – Som tidigare mellanstadielärare tyckte jag att det lät lite konstigt, säger hon och fortsätter: – Hur kan det gå till, att man
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- De skriver om adhd på jobbet – så kan arbetsmiljön anpassas
- Forskning på gång: Kan skolhundar hjälpa vid problematisk frånvaro?
- Ny bok om konsten att samtala för att hjälpa personer med npf
- LIVE Special Nest: Vi förbereder oss för skolstart!
- Psykologer kritiska till fler disciplinära åtgärder i skolan
- Rapport: Ringlande köer får fler att söka npf-utredning i Danmark
- Så tänker personer med autism om kärleksrelationer