Nästa artikel
Premium Spädbarn som senare diagnostiseras med autism initierar inte lika många kommunikativa situationer med vuxna som barn utan diagnosen. Detta visar en ny studie som har undersökt kommunikativa blickbeteenden hos spädbarn.
Spädbarn har begränsade möjligheter till kommunikation med omvärlden, eftersom deras språk ännu inte är utvecklat. Blicken är dock ett av de första “verktyg” som spädbarn får kontroll över och som kan användas i interaktionen med exempelvis föräldrarna. Om mamman tittar på en katt kan barnet hänga på med sin egen blick genom att först titta på mamman och därefter på katten. Även motsatsen gäller. Spädbarnet kanske får syn på en katt på golvet och kan på så vis f
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Vad forskarna vet om prenatalt paracetamol och npf
- Ny mottagning i Skåne för diagnostisk omprövning av adhd och autism
- Malin Roca Ahlgren: "Jag vill lyfta flickor med npf"
- ”Lär barnet: Du är inte dina prestationer”
- Kollen-modellen kan öka skolans funktionskompetens
- Ny bok med tips på pedagogisk tillgänglighet vid högre studier
- Så kan lärare utveckla pedagogisk takt