Nästa artikel
Premium Strukturerad samverkan, tydliggörande pedagogik och lågaffektivt bemötande. Det är grunden i Gävle kommuns insatser för grundskoleelever med långvarig skolfrånvaro. Special Nest berättar om SAX-pedagogerna.
– Prestigelöst och flexibelt. Så kan man beskriva oss. Det handlar om eleverna. Skolan är full av prestige tyvärr. Men det måste vara prestigelöst för att eleven ska hamna i fokus, säger Lisa Assolari, SAX-pedagog i Gävle. SAX – så kallas Gävle kommuns insatser för grundskoleelever med långvarig, oroande skolfrånvaro. Lisa Assolari är av av fyra anställda pedagoger på SAX. Därtill finns en elevcoach, en resurs, som jobbar relationsskapande mot eleverna och som finns med dä
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Autism och egenvård – åtta handfasta tips för bättre livskvalitet
- Studie: Ett av tre barn får ingen effekt av adhd-medicin
- Sveriges första PDA-konferens sätter fokus på extrem kravkänslighet
- Diagnosen PDA används trots kritik
- Växande intresse för extrem kravkänslighet hos barn
- Den dolda kampen: Därför är trötthet vanligt vid autism
- Så tänker personer med autism om kärleksrelationer