Nästa artikel
Premium Strukturerad samverkan, tydliggörande pedagogik och lågaffektivt bemötande. Det är grunden i Gävle kommuns insatser för grundskoleelever med långvarig skolfrånvaro. Special Nest berättar om SAX-pedagogerna.
– Prestigelöst och flexibelt. Så kan man beskriva oss. Det handlar om eleverna. Skolan är full av prestige tyvärr. Men det måste vara prestigelöst för att eleven ska hamna i fokus, säger Lisa Assolari, SAX-pedagog i Gävle. SAX – så kallas Gävle kommuns insatser för grundskoleelever med långvarig, oroande skolfrånvaro. Lisa Assolari är av av fyra anställda pedagoger på SAX. Därtill finns en elevcoach, en resurs, som jobbar relationsskapande mot eleverna och som finns med dä
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Intryckskänslighet vid autism – 7 intressanta lästips
- Så kan vården lyckas med behandling av psykiatrisk samsjuklighet vid autism: "Många får inte hjälp och deras lidande förlängs"
- Så här funkar WISC-testet
- Ny forskning: Tydlig koppling mellan adhd och övervikt hos barn
- Forskare sågar skoltrender: "Att elever har olika lärstilar är en myt"
- Mentalisering – att se sig själv utifrån och andra inifrån
- Från tjat till prat – ny bok om samtalsmetoder som kan underlätta vardagen för familjer med npf: "Bara ord är ofta inte tillräckliga"