Nästa artikel
Premium Att som barn kunna hantera motgångar på ett uppbyggligt sätt, har visat sig vara avgörande för ett välfungerande liv som vuxen. Här berättar Katarina Laundy Frisenstam om preliminära forskningsfynd inom området.
För många barn är dagens klassrumsmiljö en utmaning, där ljudnivån ofta är hög och där kraven inte alltid är individanpassade. För den som dessutom har låg impulskontroll och koncentrationssvårigheter, kan känslan av misslyckande komma att dominera större delen av skoltiden, och i vissa fall finnas kvar i övergången till yrkeslivet. I ett försök att vända den negativa spiralen, har fem Göteborgsskolor sedan 2016 medverkat i ett forskningsprojekt som leds av Katarina Laundy F
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Läraren som vänder problematisk frånvaro med VR-pedagogik
- Personliga berättelser om autism och adhd kan stärka och inspirera
- Hon sprider kunskap om npf inom gymnastiken
- Så tänker personer med autism om kärleksrelationer
- Allt längre lista med världskändisar som har npf
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- Så här funkar WISC-testet